Навчальні польові геологічні практики – важлива частина освітнього процесу

26.07.2023 | 13:44

Чи пішли б ви до лікаря за допомогою, якби знали, що всі медичні знання він отримав суто у аудиторії, що він лише теоретик, що ніколи не випробував себе у реальній справі? Пішли б до хірурга, який до того як стати до роботи, жодного разу не тримав в руках скальпель? Віддали б у ремонт машину майстрові, який протягом навчання не мав практичних занять, а машинні нутрощі бачив тільки на картинках?

Мабуть ні. Чому? Тому що жодна теорія не може зробити фахівця фахівцем. Без практичних навичок, навчання на різноманітних «полігонах», об’єктах, без ознайомлення з роботою у реальній обстановці неможливо повністю опанувати професію – в принципі будь-яку, та бути повноцінним у ній. Не виключення і професія геолога. Адже саме практика, а особливо її ПОЛЬОВИЙ ЕТАП, є тим самим полігоном, де студенти можуть перевірити та закріпити знання, отриманні на лекціях, практичних і лабораторних заняттях протягом навчальних семестрів, ознайомитись у реальних умовах з геологічними обстановками, процесами, наслідками їх діяльності; оволодіти основними прийомами і методами польових досліджень, набути навички, необхідні для обраних ними спеціальностей.

Тому цей рік для нас такий визначний, адже ми відновили важливу частину наших навчальних практик – ПОЛЬОВУ, повноцінно проводити яку, на жаль, останні роки нам завадили спочатку ковідний карантин, а потім початок повномасштабної війни. В умовах дистанційного навчання головними були такі етапи практик, як: перший – підготовчий, коли студенти ознайомлюються на лекціях з геологічною будовою та еволюцією регіону, картографічними матеріалами, та третій – камеральний, присвячений систематизації отриманих знань, результатів проведених досліджень, написанню звіту та його захисту. Хоча роботі з реальними природними об’єктами теж приділяли увагу – відеомаршрути, заняття у колекційних (коли це було дозволено) тощо.

Цьогоріч Перша навчальна польова практика для студентів 1 курсу – з загальної геології, та Друга навчальна польова практика для студентів 2 курсу – геокартувальна, проводили свої польові етапи у Карпатах та у межах території Львівської області. Студенти 1 курсу у польових умовах ознайомились з розмаїттям геологічних процесів та їх проявами, з особливостями геологічної будови основних геоструктуних елементів земної кори, з загальними рисами геологічної будови південно-західного краю Східноєвропейської платформи та Українських Карпат, оволоділи практичними навичками ведення польових досліджень та документування відслонень.

Студенти 2 курсу мали можливість ознайомитись на практиці з геоморфологічними особливостями територій з різною геологічною будовою – південно-західною окраїною Східноєвропейської платформи, Передкарпатським передовим прогином, складчастими Карпатами; геологічною будовою та тектонічним районуванням  Українських Карпат; дослідити флішеві утворення; навчитись складати за результатами проведених маршрутів геологічні карти тощо.

Камеральний період, проведений в аудиторіях факультету, та захисти звітів – це завершальна частина практик, підсумок спільної роботи студентів і викладачів. Навчальні польові геологічні практики – це не просто частина освітнього процесу, це ті моменти життя, які зближують людей, створюють КОЛЕКТИВ у кращому сенсі цього слова, коли студенти починають перетворюватись на ГЕОЛОГІВ не тільки фахово, але за станом душі. Адже ГЕОЛОГІЯ – не просто наука, ГЕОЛОГ – не просто професія, це особливий погляд на навколишнє, спорідненість з величезним, неосяжним і все ще таємничим об’єктом, всесвітом у Всесвіті – нашою планетою.